zondag 21 november 2010

Moeimaker

Moeimaker.
Soms kom je een woord tegen. En dan denk je: hé.....wat zou dat nou zijn ?
Het woord is een tijd weg geweest. Maar gisteren was het opeens weer
op ons lokale internet te vinden.
In de chatbox edam.volendam.nl werd de ene gebruiker door de andere weggezet als "Moeimaker".

"Moeimaker". Bestaat dat ?
Het komt niet voor in Van Dale of op Wikipedia.
Maar ergens bestaat het dus wel.

Gezocht bij google op "Moeimaker".
Dan kom je terecht bij een aantal filmpjes waarvan ik denk:
da's eenmalig hooguit grappig voor kinderen tot 12 jaar. Is dit 't nou ? Is dit alles ?

Een paar, met niet teveel intelligentie op deze wereld gezette zeer overjarige pubers,
die als levensdoel hebben: te hard rijden in hun oude auto, medemensen lastig vallen,
buitenlanders belachelijk maken en met drank&drugs op enorm slap ouwenelen over niks
En dat dan ook nog filmen. De gemankeerde heren van "Leipe Shit Ouwe".
Denkend dat ze origineel of grappig zouden zijn.

Op niveau Henk&Ingrid (hoewel die hier misschien ook wel plaatsvervangende
schaamte bij zouden krijgen) en met een hoog "Tokkie Rulez" gehalte.
"Oh Oh Cherso" is hiermee vergeleken een uiting van hogere kunsten.

Ja en ?
Nee. Niks.

Ik denk alleen: dit soort meligheid hebben we allemaal wel eens gedaan of leuk gevonden.
Zo op het eind van de basisschool en de eerste brugklassen.
Maar zulks puberaal gedrag zou toch ook weer over moeten gaan. Voorbij.

Blijkbaar zijn er mensen die hierin blijven hangen. Stil zijn blijven staan. Vergeten te groeien.
Of nu al de top van hun persoonlijke niveau bereikt.
Snel "moei" als het hersenactiviteit vereist of zulks.

Ja en ?
Nee. Niks.

Ik zat me alleen af te vragen wie hier nou de "moeimaker" is.
Degene die het zegt (de gemankeerde heren die ons dit voorschotelen)
of degene tegen wie het gezegd wordt.

Ja en ?
Nee. Niks

"Moeimaker" is dus gewoon een scheldwoord.
Maar er is één verschil met allerlei andere scheldwoorden: er lijkt een levensvisie achter te zitten.
Wauw. Een levensvisie als deze. Dan heb je toch wel een probleem.

Iemand die mij een "moeimaker" noemt denkt (voor zover hij/zij dat doet/kan) mij te kwalificeren.
Het omgekeerde is blijkbaar het geval.
Wie het woord "moeimaker" in zijn dagelijks vocabulaire heeft zet zichzelf in een (niet te benijden) hokje.
Dat hokje noemen we dan: lui-plat-goedkoop-puberaal-negatief-zinloos-relnichterig-dom.
(Oi........dat woord is te lang.). Een zielig hokje zeg maar.

Andere mensen in hokjes zetten is op zich geen prettige bezigheid.
't Zou niet moeten mogen. Wie ben ik daar iets van te zeggen: niets menselijks is mij vreemd.

Maar het haalt het niet bij mensen die zichzelf in een hokje stoppen.
Dat doen die Ik-roep-dat-jij-een-moeimaker-bent-types.
Raar maar waar. Echt sneu.
In Jip&Janneke-taal: het zelfgekozen hokje voor losers.

Wel gemakkelijk eigenlijk.
't Schept duidelijkheid.
Nu ik er over nadenk: een hele opluchting
In dit geval voor mij.
En wellicht ook voor u.

Iemand die u als "moeimaker" bestempelt is niet te benijden.
Het stemt verdrietig dat die persoon zichzelf zó tekort doet. (moei-maakt ?)
Stuur hem/haar maar een bloemetje of een kaartje met "beterschap" erop.

Beetje "moei" geworden van 14 keer het woord "moeimaker" in één stukje ?
laat het weten op edamvolendamdigitaal@xs4all.nl