zondag 21 november 2010

Vuurwerk

Nu al ?
Nou.......we horen al een maand lang - vooral in het weekend 's avonds laat - hele harde knallen.
Er is duidelijk jeugd die na het ingaan van de wintertijd denkt:
winter..........donker..........eind van het jaar.............oudjaar.....................hé, ik heb nog vuurwerk.

Of ze maken het zelf.

Wat denkt u dat dit is ?


Het zijn 3 volle spuitbussen deo
met aan elke spuitbus een rotje bevestigd.
Het geheel is samen-getaped.

Als je zoiets vindt denk je eerst aan de knal
die dat weer gaat geven
maar daarna ook aan de gewonden die er kunnen vallen.

Ik was al gewend pvc-pijpjes te vinden die gevuld
met rotjes of zulks als vuurwerkbom dienden.

Maar spuitbussen ? Volle spuitbussen.
Die moet je er voor kopen. Dat kost geld. Of niet ?

 En dan vind je ook nog
een lege fles thinner en resten van aanstekers.


als u foto's wilt vergroten
kunt u er met uw linkermuisknop
op klikken

u gaat terug naar dit blog
door op het terug-pijltje
linksboven op uw beeldscherm te klikken.












De combinatie
met deze drankflessen
maakt nog bezorgder.









En nog zoiets geks:

dit zijn de resten
van een verbrande (ontplofte) knuffel.

Een lief pluizig dinosaurusje
dat ooit mee naar bed mocht
en nu een explosief einde heeft gevonden.














Een mailtje naar de wijkagent met de vraag of hij hier interesse in had of dat dit onder "gewoon"
en "gooi-maar-weg" valt is keurig beantwoord.

Ja, ja. Ik weet het. Toen ik die leeftijd had deed ik ook dingen met vuurwerk
op plaatsen, tijden en manieren waar ik qua opa-generatie van nu,
jegens de jeugd van nu, nu mijn hart voor vasthoudt.
Maar er is een verschil.
Daar zaten geen sterke drank, explosieve brandbare vloeistoffen en verbrande knuffels bij.

Het wachten is op de volgende knal.

Heeft u ook iets te knallen ?
Of bent u ge-interesseerd in foto's of dossiers over vuurwerk, de gevolgen en het afval ?
edamvolendamschoon@telfort.nl

update: De politie doet een oproep om het afsteken van vuurwerk te melden bij de politie. Het gaat vaak om illegaal, gevaarlijk vuurwerk. Bovendien is het verboden vroegtijdig vuurwerk af te steken. Het afsteken van vuurwerk vóór oudejaarsdag veroorzaakt jaarlijks veel overlast. Het melden van overlast door (illegaal) vuurwerk kan via 0900 - 8844 (lokaal tarief).

update: Zie ik op tv. een heel dom programma waarin het "leuk" is om te kijken naar
             een aantal schaars-geklede dames die een kast met knuffelbeesten opblazen
             met zelfgemaakt huis-tuin&keuken-vuurwerk.  Dat verklaart een hoop !