woensdag 29 december 2010

Vuurwerk 2

                                     

Radio-televisie-krant en internet.
Vol met berichten over schade aan brievenbussen, containers, afvalbakken, etc.
Gemeenten en bedrijven die elk voor vele tonnen euro aan voorzorgsmaatregelen nemen.
De schade naderhand: miljoenen euro's.


klik 1 of 2x op de foto's voor een vergroting.
U gaat terug naar dit blog door op het blauwwitte pijltje
linksboven in het scherm te klikken.


Hiep hiep hoera voor het vuurwerk.

Tja verzuchten bijvoorbeeld lokale overheden:
          Die jeugd van tegenwoordig !
          Het nu eenmaal niet anders.
          We doen wat we kunnen.
          Er valt niks aan te doen.
          We calculeren het in.

Ja. Dat zal. Maar wie betaalt 't ?!


Ik heb vandaag de afvalbak op ons speelveldje achter het huis vuurwerk-vandalisme-bestendig gemaakt.
Jaarlijks ritueel. Ingesteld na schade in 2006.
Heel simpel: bak eruit - deurtje eruit - 10 minuten werk.
Op 2 janurari schroef ik het er weer in. Klaar.






















En daar gaan die bedrijven - maar vooral lokale overheden - vaak in de fout.
Ze betrekken de buurt/buurbewoners op geen enkele wijze bij de veiligheid
en heelheid van hun eigen omgeving.
De burger zit veilig tussen zijn gamma-hekjes achter gesloten gordijnen tegen
de tv. te mopperen en klaagt op de gemeente. Vaak niet onterecht. Maar helpt 't ?
Die professionals proberen voor ons een probleem op te lossen dat niet direct het hunne is.
Van dat zijn we qua buurtbetrokkenheid de afgelopen decennia behoorlijk van het padje af geraakt.

Gewoon doen wat al in zoveel gemeenten geregeld is:
adopteer een.........afvalbak.......container.........brievenbus.........bushokje.........etc.
We vinden het heel gewoon (merken het niet eens meer) om te zien
of onze buitenverlichting nog wel brandt, het tuinhekje niet piept, de gft-container is neergezet,
de plantjes niet te droog staan, enz. enz.
Met diezelfde energie en hetzelfde gemak zou je als burger ook op dingen in de gemeenschappelijke
leefomgeving kunnen letten. En er iets mee doen als dat nodig is. Waarom niet ?

Sterker nog: er zijn al zat mensen die dat doen. 
En of je dan de gemeente belt of zelf de handjes laat wapperen is een keuze.

In EdamVolendam staan een paar 100 afvalbakken.
Stel nou dat er in elke buurt een paar mensen zijn (en die zijn er - dat weet ik)
die rond deze tijd ff dat klusje voor de gemeente klaren.
Niet allemaal en niet alle bakken/containers maar ieder een stukkie. Het liefst een stukkie dicht-bij-huis.
Wijkbeheer door de mensen die er wonen en niet door de bureau-tijgers op "Fort Stadskantoor"

Een ander item is de papier, plastic en huisvuilcontainers.
De gemeente kondigt sumiertjes met de bekende kleine lettertjes(kan dat nou niet wat forser ?!) aan
dat die containers in de dagen rond oud&nieuw afgesloten worden. Goede zaak.


Maar waarom staan er dan nu nog
bij een aantal containers huisvuilzakken,
zakken met plastic-afval of dozen met papier ?

Zou een buurt-regisseur
gesteund door een paar buurtbewoners daar
in eigen kleine omgeving niet ff wat mee kunnen doen ?




Ik mag het niet van mijn vriendin en de lokale BOA wordt zwaar depri van mijn onwettelijke acties,
maar ik trek met grote regelmaat zakken en dozen open en zoek
- vaak met succes - een adres. Dan breng ik het allervriendelijkst terug. Werkt heel goed.
En áls er dan repressief moet worden opgetreden bel ik 398398 wel.

Want het buurtje waarin ik woon is van ons. Dus ook van mij.
Het is weinig moeite én leuk om je daar mee te bemoeien of daar iets voor te doen.
En ik ben vaak genoeg verrast door de behulpzaamheid / medewerking / positieve reacties
van mede-buurt-bewoners. En het geeft -echt waar - een bijzonder en prettig gevoel.

Kortom: als je wijk weer van de mensen maakt
willen de mensen daar best een bijdrage aan leveren.

Dat principe geldt overigens voor nog veel meer omgevings-wijkgebonden thema's
En........nee: dit verhaal is niets nieuws.
Maar soms is het goed dingen met regelmaat maar weer ff onder de aandacht te brengen.
Ik zeg: denk er eens over na.




                                                       

 


Ook wel eens het idee dat het allemaal simpeler kan
of
dat we best wel weer zélf wat kunnen gaan ondernemen in eigen woonomgeving ?
of
dat we dat samen gaan doen ?