dinsdag 18 januari 2011

Vrolijke Strikjes


De kunststof strips waarmee de kranten- en het reclamedrukwerk worden samengebonden
- maar ook andersoortig bindmateriaal zoals post-elastieken - vind je veel en vaak op straat.

Op de spoed-eisende hulp weten ze dat ook. Er komen met regelmaat mensen die
lopend of fietsend er in verstrikt raken, vallen en gewond raken.

Het is natuurlijk ook geen gezicht. Zwerfafval van het zuiverste soort.
Het spul verteert niet.  't Valt in een of twee jaar tijd uit elkaar en verdwijnt in de grond.
Wel uit het zicht. Niet uit het milieu.

Dus wat is er logischer dan zulks aan de dichtstbijzijnde (lantaarn-)paal te binden.
Zo'n vrolijk strikje staat leuk én vraagt de aandacht.
En die troep is van de straat.

               






Als je dit doet krijg je commentaar.
Positief > ("zet u een speurtocht uit ?")
maar ook negatief. > (een overheidsdienaar: "ik eis dat u hier on-mid-del-lijk mee ophoudt")

Dus niet hè !


Op sommige plekken
ontstaat een echte tentoonstelling.

Deze verzameling is al ruim een jaar oud.
Zou dat een record zijn ?

In mijn wijk wel.

(ik ben zo prudent geweest de straatnaam te verwijderen.
op dit pleintje ligt dit punt nogal gevoelig)

Nee: ik kán ze niet zelf opruimen en meenemen.
De bezorgers gooien 't op straat - de buurtbewoners zien 't niet en ik blíjf zo opruimen.
En ik wil best wat opruimerigs doen,
maar sjouwen met andersmans troep gaat me vaak te ver.
Ik ben wel gek maar geen Gekke Gerritje













image gekke gerritje 3

Ik zie ook dat die vrolijk gestrikte strips vaak weer verdwijnen.
Er zijn mensen die ze weghalen. Uit solidariteit of uit ergernis.
Maar dat boeit niet zo. De truc heeft gewerkt.
Aandacht > actie > reactie > effect.

Ik spreek ook bezorgers m/v aan op dit fenomeen.
Meestal zweren ze bij-hoog-en-bij-laag dat deze strips niet van hen zijn.
........."echnie meneer.........dat zou ik nóóit doen............."
Dat al of niet bozig of juist heel vriendelijke aanspreken werkt wel.
Tot er een nieuwe of inval-bezorger komt.

Omgekeerd kan ook:
Ik kwam ooit een bezorger tegen met een fiets hélemaal vol met postelastieken en bindstrips.
Hij knoopte al zijn afval aan zijn eigen fiets. (zouden er meer moeten doen in deze wereld)
Prachtig. Ik heb hem - verlaat want het was juni - een nieuwjaarsfooi gegeven als beloning voor zijn keurige werkwijze.
Hij blij - ik blij - wij blij.

De bijbehorende bedrijven geven keurig antwoord op je mailtjes met vragen over dit probleem.
Gevalletje jammer-maar-helaas. Ze kunnen er eigenlijk niks mee.
Wél met een stapeltje gedumpte krantjes (die zijn gecodeerd) maar niet met de strips eromheen.
Zou je die kunststof strips ook kunnen coderen ?
Of in ieder geval van milieu-vriendelijk materiaal maken ?
Statiegeldregelingetje ?

Ik zag op enig moment in Purmerend en Volendam dat het vrolijke-strikjes-idee volgers heeft.
Wat voor u ? Join the club.

Bent u ook van de vrolijke actie
of
vindt u lantaarnpalen ook maar saai ?

edamvolendamschoon@telfort.nl