vrijdag 1 juli 2011

Poep In-Het-Echt

De hele discussie
rond kinderspeelplekken-of-kattenbakken
wordt uiteindelijk gevoerd
door daftige dames&heren achter een bureau
of
achter-een-microfoon-
met-een-stapel-schijnbaar-belangrijke-papieren-voor-de-neus
of
in-een-net-pak-de-haartjes-keurig-gekamd als "Dr. Clavan"
op uitnodiging van - en ter verdediging van het standpunt van -
een wethouder en haar politieke achterban.


En natuurlijk door de volhouders&doordouwers
van het Burger-initiatief Speelplekken

Allemaal heel belangrijk maar ze hebben letterlijk&figuurlijk allemaal schone handen
Ofschoon de hele "discussie" zo onderhand wel een politieke infectie-bron
en dirty-campagne-in-spé aan het worden is.

Ik heb mij vandaag beziggehouden met het verzamelen van kattenpoep.

Ach ja..................
De een gaat een rondje fietsen om tóch weer thuis te komen - de ander staat uren aan de waterkant
om de gevangen vis weer terug te gooien  - weer een ander is vele avonden kwijt aan een puzzel van 4000 stukjes om die - eenmaal klaar - weer in de doos te doen en ik.........ik zoek naar kattenpoep.

Ieder z'n meug. Allemaal ons eigen ding.
En wij pensionado's kunnen het ons permitteren.


Evodammer voelde vandaag verwantschap
met het kattenvrouwtje uit "De Simpsons"
en ging aan het scheppen - harken - graven -
uitzoeken - sorteren - spoelen - zeven - en handpicking

Op onderzoek dus.
Op het niveau-groep-7-basisschool.  Maar toch.



Niet lullen maar poetsen - met de poten in de modder
(in dit geval kattenstront) - smerige handen maken.



Evodammer heeft zichzelf
een toxoplasmotisch shot gegeven
door het glijbaantje voor-eigen-deur
hoogstpersoonlijk uit te graven
en de emmers troep die daaruit kwamen
aan een basaal onderzoek te onderwerpen.

Klik op een foto voor een vergroting.

Kom terug op dit blog
door te klikken het blauw-witte
terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm







 




















En je kunt zeggen wat je wilt
maar het eerste resultaat is er.

Niet dat dit zand
of dit speeltoestel nu "schoon" is
maar 't-oog-wil-óók-wat


de emmer met "resultaat" zou voller kunnen zijn
want veel van de kattenstront zal in de loop der tijd gefragmenteerd zijn
en niet als zodanig terug te vinden:
         
          de emmer zou leger kunnen zijn.
          want misschien is niet álles in deze emmer kattenstrondt

Deze + en - zullen elkaar opheffen maar dat mag u van mij - proefondervindelijk - zelf komen uitzoeken.
          Ik reken met een emmer ter compensatie van alle katten-urine
          (die we gemakshalve maar ff buiten de discussie hebben gelaten
          omdat je dat niet kunt zien - maar net zo ongezond is)


Een paar simpele bodemmonsters
van het vroeger- en tegenwoordig - gebruikte speelzand gemaakt.

Klik op een foto voor een vergroting.
Kom terug op dit blog
door te klikken het blauw-witte
terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm



het linkerpotje is gewassen speelplek-zand
(zoals het hoort te zijn)
het middelste is ongewassen speelplek-zand
(zoals het is)
het rechterpotje is zand zoals het voorheen gebruikt werd (en nog op veel plaatsen ligt)



het groffe materiaal zinkt vrij snel.
het fijne materiaal (de intrinsieke vervuiling) blijft lang zweven.
Hoe meer en hoe langer dat laatste aanwezig is - hoe groter de chemische vervuiling.

Kortom:
ik wens iedereen die iets te vinden heeft in deze discussie toe
dat hij/zij naar buiten gaat en het dichtst-bij-zijnde speelplekje
nu eens niet met woorden - maar met daden - te lijf gaat.

Want ik zie onze lokale overheid controle noch schoonmaak noch onderhoud plegen.
Niet in het verleden - niet in de toekomst.



Ik moet u zeggen:
er zijn leukere klusjes om te doen.
Maar het resultaat mag er zijn.
Mijn vuile kleding kan in de was
de handen met chirurgische precisie geborsteld
en ik heb on-millieu-vriendelijk-lang gedouched



Ik zit nu mijn stukkie te schrijven.
Gatverdamme.
Ik ruik ondanks alle mijn verwoede mezelf-weer-schoonmaak-pogingen nóg kattenstront.
De geur blijft.
Zou de stank van kattenstront op enig moment tussen de oren komen te zitten ?

Zo. En dan nu ff googlen op "tetanusprik"

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl

NB:

bewoners van het Broekerhavenplantsoen
schrijven over de speelplek voor hún deur:

       ".............. en willen er zelf ook graag iets anders van maken,
        maar dan krijgen we te horen dat we dan een boete krijgen
        en dat de speeltoestellen worden weggehaald.”

    

Ik geloof best dat een gemeentelijke medewerker met zulks gedreigd heeft.
Het geeft de sfeer van (slechte) verhoudingen en non-communicatie goed weer.

      Maar na het bloembakken-debacle van vorig jaar op Het Noordeinde
      zal er toch wel een les geleerd zijn ?