zondag 8 januari 2012

NederlandSchoon Smerig Spelletje

Voor als u dit blog helemaal doorleest - of scrollt:
de waarheid staat - als altijd weer in het leven - onderaan.

Als u ooit een goed voorbeeld zoekt waarin wat recht is kromgepraat kan worden -
pardon - wat krom is rechtgepraat - dan is het de boevenclub van NederlandSchoon wel.

Maar we beginnen met het goede nieuws:

Laat uw standpunt vóór statiegeld horen

De meeste Nederlanders willen niet alleen statiegeld op grote plastic flessen, maar ook op kleine flesjes. Dan vinden we die plastic flesjes niet meer op straat en in de natuur. Een goedkope oplossing die goed is voor het milieu en een hoop ergernis voorkomt.
Het overheidsbesluit waarmee dat wordt geregeld ligt al jaren te wachten op een handtekening.
Maar door een sterke lobby van een aantal invloedrijke bedrijven wordt het telkens weer uitgesteld.
En er dreigt nu zelfs afschaffing van statiegeld op grote flessen.
De argumenten vóór statiegeld zijn sterk genoeg. Op deze website staan ze uitgebreid beschreven.
Maar als we onze stem niet laten horen, dan komt het er niet van.

Wij zeggen: niet afschaffen, maar uitbreiden. Teken mee!


http://www.echteheld.nl/zwerfafval


  klik op een link om dit te lezen.
          kom terug op dit blog door te klikken op
 het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm

http://www.echteheld.nl/milieu-impact 


http://www.echteheld.nl/techniek


http://www.echteheld.nl/kosten-baten 


http://www.echteheld.nl/standpunten 


http://www.echteheld.nl/beleidskritiek 

Nieuws





En de echte waarheid is:............................
Nederland Schoon is het bedrijfsleven.
En onze immer-niet-reagerende politici vinden dat allemaal wel goed.
Door vrijwilligers zo gek te krijgen dat ze de troep opruimen
proberen ze een statiegeld-regeling te frustreren.
Boeven zijn 't !

Als u hun website bezoekt krijgt u wellicht het idee dat ze erg vóór
een Schoon Nederland zijn. Maar de feiten zijn dat ze erg vóór
zichzelf (het bedrijfsleven) zijn en dat "schone" boeit hen niet echt.

U zult u op hun website twee items missen - die zijn om tactische redenen verwijderd:
de lijst met bedrijven die hen sponsoren zoals Heineken - Gamma - Albert Heijn e.v.a.
en de lijst met het "comité van aanbeveling" waarop namen van mensen
die u niet op uw verjaardag wilt hebben.

klik op een link om dit te lezen.
          kom terug op dit blog door te klikken op
 het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm

Zie hier de argumenten - en de tegenargumenten

Als u deze column liever beluistert dan leest:
http://media.vara.nl/player/popupplayer.php?id=14038


Reactie NederlandSchoon 2012 01 10


Beste heer Seeboldt,
Graag geven wij u langs deze weg een reactie op uw blog ‘de echte waarheid is’.


Eind 2009 is het Focusprogramma Zwerfafval 2010-2012 als vervolg op het Impulsprogramma Zwerfafval (2007-2009) vastgesteld. Dit programma heeft als doel dat Nederland over drie jaar daadwerkelijk schoner is en als schoner wordt beleefd. Het accent ligt op het vasthouden en implementeren van wat is bereikt en op het aanjagen van activiteiten die nog onvoldoende zijn ontwikkeld. Nieuw in dit programma is de extra aandacht voor specifieke gebieden. Dit zijn de gebieden die, volgens de objectieve monitor die gedurende het Impulsprogramma is uitgevoerd, sterker vervuilen/vervuild zijn dan andere gebieden of de complete zwerfafvalbeleving sterk beïnvloeden. Het gaat hierbij om OV-gebieden, de omgeving van onderwijsinstellingen, binnensteden/winkelgebieden, stedelijke wijken waarin deze gebiedstypen veelvuldig voorkomen en parkeerplaatsen langs snelwegen.
Het programma is opgebouwd rondom de volgende pijlers:
1. Gedragsbeïnvloeding van burgers/consumenten
2. Verdere optimalisatie en intensivering van een integrale zwerfafvalaanpak door gemeenten en overige beheerders
3. Nadruk op focusgebieden en vergroten van de betrokkenheid van de hierbij relevante intermediairs
4. Verdere vergroting van betrokkenheid en innovaties vanuit het bedrijfsleven
5. Een monitoringssysteem en kennisverdieping door onderzoek
De VNG en VNO-NCW dragen eindverantwoordelijkheid voor het Focusprogramma, waarbij de operationele werkzaamheden zijn gedelegeerd aan respectievelijk Agentschap NL (voorheen SenterNovem) en Stichting Nederland Schoon.
De financiering van het programma vindt plaats uit het Afvalfonds, wat op haar beurt middelen krijgt via de verpakkingsbelasting. Het bestuur van het afvalfonds bestaat uit vertegenwoordigers van zowel bedrijfsleven als gemeenten.
Het comité van Aanbevelingen dat in een ver verleden heeft gefunctioneerd betrof een brede vertegenwoordiging uit de Nederlandse maatschappij. Dit betreft vertegenwoordigers uit overheid, bedrijfsleven, vakbewegingen etc.
Het is echt absurd om te stellen dat NederlandSchoon vrijwilligers gebruikt om de statiegeld-regeling te frustreren. Wij vinden het goed dat burgers ook hun eigen verantwoordelijkheid nemen voor een schone leefomgeving en daarom ondersteunen wij deze initiatieven.
Het beeld dat u van NederlandSchoon schetst op uw blog berust dus op alles, behalve de waarheid.
Met vriendelijke groet,
Kiki Borghstijn- Projectleider Communicatie

Stichting Nederland Schoon
Bezuidenhoutseweg 12 - 2594 AV Den Haag

kborghstijn@nederlandschoon.nl
www.nederlandschoon.nl
070 - 3042080
P Please consider the environment before printing this email




UPDATE
Geachte Heer Seeboldt.
Er is sinds 2002 niets veranderd aanhet standpunt van NederlandSchoon



Nederland Schoon sluit ogen voor zwerfafval
PERSBERICHT
Gezamenlijk persbericht van NVRD, VNG en Stichting Natuur en Milieu
Arnhem, 21 april 2005

Gemeenten krijgen de zwarte piet toegespeeld
Stichting Nederland Schoon veegt in haar nieuwe onderzoek over zwerfafval ten onrechte de vloer aan met de gemeenten. Er zou zoveel zwerfafval zijn, omdat de gemeenten huishoudelijk afval en veegafval niet snel genoeg opruimen. De NVRD (vereniging voor afval- en reinigingsmanagement), de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) en Stichting Natuur en Milieu zijn zeer verbaasd over deze conclusie.
In het onderzoek wordt geen verband gelegd tussen zwerfafval en (wegwerp)verpakkingen. Nederland Schoon, die zich onafhankelijk noemt, kiest daarmee de kant van de verpakkingsindustrie. Volgens de drie organisaties moet zwerfafval op de eerste plaats worden voorkomen. Daartoe moet de verpakkingsindustrie minder verpakkingsmateriaal gebruiken en statiegeldsystemen invoeren. Daarnaast zijn uiteraard ook goed gedrag van de consument en voldoende afvalbakken nodig om de hoeveelheid zwerfafval te reduceren.
Via convenanten zijn de landelijke overheid, het bedrijfsleven en de gemeenten bezig de milieudruk en aantasting van de leefomgeving door verpakkingen aan te pakken. Een van de afspraken uit deze convenanten betreft de verplichting van het bedrijfsleven om het aantal flesjes en blikjes in het zwerfafval met 80% te verminderen. Nu dit niet lijkt te lukken wordt met de vinger naar gemeenten gewezen.
De gemeenten zijn in het bijzonder betrokken omdat zij de zorg hebben voor het opruimen van verpakkingsafval en zwerfafval. Uit de lokale lasten (lees: door de burger) moet het inzamelen en opruimen worden betaald. Door het toenemend aantal verpakkingen op de markt als gevolg van de trend dat steeds meer buitenshuis wordt geconsumeerd, is de verwachting dat de kosten voor de bestrijding van zwerfafval alleen maar zullen toenemen.
Vertekend beeldTot dusver heeft het bedrijfsleven geen oplossing geboden voor het zwerfafvalprobleem. Het volumeaandeel van verpakkingen in het zwerfafval is volgens gemeenten en reinigingsdiensten aanzienlijk. Onderzoek in omringende landen (o.a. Duitsland) bevestigt dit beeld.
In het onderzoek van Nederland Schoon is de samenstelling van het zwerfafval bekeken op basis van tellingen. Dit geeft voor wat betreft de samenstelling en het toerekenen van de kosten voor het opruimen een vertekend beeld. Snoeppapiertjes en peuken tellen daardoor net zo hard mee als frietbakjes of lege blikjes, terwijl deze vormen van zwerfafval zowel visueel als wat betreft volume en opruimkosten veel zwaarder wegen.
Afname totale hoeveelheid zwerfafvalIn de studie van Nederland Schoon is specifiek gekeken naar de effecten van afvalinzameling en reiniging op het ontstaan van zwerfafval. In dit veldonderzoek wordt, in tegenstelling tot de berichtgeving in de Volkskrant, geconstateerd dat de totale hoeveelheid zwerfafval over alle locaties na inzameling juist afneemt. Dit is vooral te danken aan de grote inspanningen van gemeenten.
In nagenoeg alle gemeenten worden minicontainers en ondergrondse afvalcontainers gebruikt: dan ontstaat nauwelijks zwerfafval. Overigens speelt niet alleen de manier van inzamelen een rol, maar is ook het aanbiedgedrag van een burger van invloed op het ontstaan van zwerfafval. Dit is in het onderzoek niet meegenomen.
Bovendien wordt bij het reguliere machinaal vegen niet direct al het zwerfafval verwijderd. Dit is eenvoudig te verklaren omdat met name de grotere delen van het zwerfafval, zoals blikjes en flesjes, niet goed bereikbaar zijn en vaak alsnog handmatig moeten worden verwijderd. Een ander deel van het zwerfafval zit vast of verplaatst zich door verwaaiing.
Zwerfafval niet loskoppelen van producentenverantwoordelijkheid
Met het onderzoek pleit de Stichting Nederland Schoon ervoor om de zwerfafvaldiscussie los te koppelen van de verpakkingen. De NVRD, VNG en Stichting Natuur en Milieu voelen daar niets voor. De verpakkingsindustrie is immers voor tenminste een deel verantwoordelijk voor het ontstaan van zwerfafval. De drie partijen vinden dan ook dat zwerfafval onderdeel moet blijven van de discussie rondom producentenverantwoordelijkheid.
Bij een producentenverantwoordelijkheid voor verpakkingen hoort ook de verpakking die op straat ligt. Het is dus niet meer dan logisch dat het bedrijfsleven bijdraagt aan de kosten van opruimen. De NVRD, VNG en Stichting Natuur en Milieu willen samen met de landelijke overheid en het betrokken bedrijfsleven graag nadere afspraken maken over de aanpak van zwerfafval.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met NVRD: Marcel Aarnink, tel. 026-3771333, e-mail aarnink@nvrd.nl, VNG: Karin Braams, tel: 070-3738393 of Stichting Natuur en Milieu: Marijke Brunt, tel. 030-1221328.
Publicatiedatum: 21-04-2005