donderdag 6 september 2012

Weggeef-Winkel Edam

Er is genoeg voor ieders behoefte
maar niet voor ieders hebzucht

http://www.talk2000.nl/mediawiki/index.php/Weggeefwinkels.nl
           klik op deze link om meer over weggeefwinkels te lezen.
          kom terug op dit blog door te klikken op het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm


Stella Mars uit Edam wil
een weggeefwinkel starten in Edam. 

Weggeefwinkels bestaan al veel langer in de grote steden zoals onder andere in Amsterdam, Breda en Amersfoort. Omdat men in Nederland kampt met grote overschotten aan spullen, kwam men op het idee om een winkel te beginnen waar geld geen rol speelt.

Ze zoekt ruimte en spullen.

Aan ruimte kan ik haar niet helpen.
Maar een volgende keer dat ik met iets in mijn handen sta en denk:
Marktplaats ?  Noppes ?  Aaf Beers ? Grof-vuil ?
kom ik misschien wel uit bij de Weggeef-winkel.

Geen idee wat wel of wat niet geschikt is om weg te geven.
Maar dat is een kwestie van leren en wennen en leren kennen.
En misschien vind ik er wel een keertje iets dat ik zoek.

evodammer heeft niets weg te geven behalve dan
het aanbod om mee te komen helpen een eventuele winkel
op te knapppen - schoon te maken - in te richten of spullen te halen
of op enigerlei wijze reclame te maken.
Omdat het een fantastisch initiatief is.

Doet u ook mee ?







bron: De Stadskrant 3 september 2012


Weggeefwinkel in Edam: 

Wie kan mij op weg helpen met ruimte en artikelen ?



Ik ben al langere tijd bezig en geïnteresseerd in het hergebruik van spullen. Internet is een leuke manier om wat te verkopen, maar ook daar zie je dat er ontzettend veel goede spullen niet verkocht worden. In mijn omgeving had ik daarom een netwerkje opgezet om spullen gratis aan elkaar weg te geven. Af en toe kon ik mens en materiaal aan elkaar koppelen, maar toch te weinig naar mijn zin.

Daarom was ik steeds op zoek naar goede ideeën, en het concept van de weggeefwinkel spreekt mij erg aan. Het leuke ervan is dat je het op allerlei manieren kunt uitbreiden: zoals het organiseren van bijvoorbeeld een kledingruildag of een prikbord waarop mensen grotere meubels en witgoed gratis kunnen laten afhalen.

De bedoeling van een weggeefwinkel is dat iedereen die spullen over heeft deze kan weggeven aan de winkel en iedereen die zin heeft om te snuffelen kan spulletjes komen uitzoeken. 

Om het handelen in goederen te voorkomen, mag iedere bezoeker 3 dingen meenemen per keer.
Het is niet de bedoeling dat het een goederenbank gaat worden zoals de voedselbank, maar voor iedereen die het leuk vindt om op een andere manier met consumeren om te gaan. Ik wil daarbij een bijdrage leveren aan het consuminderen en het hergebruik van goederen. Daarbij kan het een ontmoetingsplaats worden voor heel verschillende mensen terwijl we een bijdrage leveren aan een beter milieu.

Om deze winkel te realiseren heb ik natuurlijk wel wat nodig. Ik heb geen budget, dat past ook bij de doelstelling van de winkel. Daarom ben ik op korte termijn op zoek naar een gratis ruimte in Edam waar ik kan beginnen met de winkel en ook de spullen kan achterlaten als de winkel dicht is. Het kan bijvoorbeeld een deel van een woning zijn, een leegstaande schuur of deel van een loods.

Daarbij heb ik natuurlijk ook spullen nodig. Ik ben op zoek naar hele, bruikbare spullen, geen grote meubels of witgoed. Maar bijvoorbeeld kleding, keukenspullen, speelgoed, boeken, eigenlijk alles. Ik wil daarbij benadrukken dat de spullen niet verhandeld zullen worden op internet of elders, maar in de winkel komen. Spullen die overblijven zullen naar goede doelen, de kledinginzameling of bijvoorbeeld scholen gaan.

Ik verzamel voorlopig in op de Jan Hoeckstraat 7, in Edam.
Spullen ophalen kan ook: 
tel: 0299 350 266.