vrijdag 27 juni 2014

Tegelas-bak ? - Tegel-asbak !

klik op een afbeelding voor een vergroting

Ik meende het woord al eens eerder gehoord
te hebben maar lezend kwam ik er niet meteen uit: tegelas-bak ? tegel-asbak !
(als ik er een streepje tussen zet zie ik opeens wat er bedoeld wordt). Een mooi en functioneel woord.
Het mag van mij zo in de Van Dale.

Hij is mooi. Vindt u niet ?

Ik stel voor dat als we als gemeente nou toch
3 miljoen euro óver blijken te hebben de aaanschaf van een aantal tegel-asbaken overwegen.

Bij alle bushaltes bijvoorbeeld zo'n ding en het scheelt 100.000 peuken aan zwerfafval per jaar.

evodammer opteert voor 8 tegel-asbakken en zal die - met enige technische ondersteuning - graag bij de bushaltes in zijn buurt - het wijkgebouw - de bibliotheek - het verzorgingshuis en de supermarkt hoogstpersoonlijk ingraven.


Er zijn natuurlijk nog 100-en plekken in de gemeente waar ze niet zouden misstaan
want ze hebben behalve een afval-opvang-functie ook een boodschap:
peuken horen niet overal in de openbare ruimte / ook rokers kunnen moeite doen
om onze openbare ruimte netjes te houden.

De materialen waar de filter van een filter-sigaret van worden gemaakt
(waaronder  cellulose-acetaat /nylon) gaan overigens héél lang mee. 

Een filter is na een paar jaar verteerd en onzichtbaar. Maar niet weg. Het kunststof dat er in zit
gaat in minuscule deeltjes ruw geschat nog 100.000 jaar mee.

Daarom is het best wel gek dat veel rokers van nu het normaal vinden
om hun peuk zomaar op straat te gooien.

De resten van de filters die we nu
wel goed opruimen zullen over
1000 - 10.000 of 100.000 jaar
niet in ons voedsel zitten.

'Dat zal mijn tijd wel duren'
hoor ik u denken.
Dat is vermoedelijk ook zo.

Maar dat lijkt me geen reden
om vele toekomstige generaties op te zadelen met de gevolgen van ons wangedrag.
























http://evodammer.blogspot.nl/2013/09/peuken.html