vrijdag 10 juli 2015

De Boom De Boom Wordt Hoe Langer Hoe Mooier

Ik kreeg een heel leuk mailtje:

Hallo Fred,
Morgen gaan we verder met
weer een aantal bomen aankleden.
Belangstellenden/helpers verzamelen
bij de klemweg, = afslag Middelie
op de N 247, `s middags om 14.00 uur
op donderdagmiddag 9 juli 2015.
Dus als je tijd hebt, zin hebt

en je hoofd staat er naar
ben jij
en natuurlijk andere belangstellenden

van harte welkom dan.

Ik ben
 - altijd nieuwsgierig en bereid te leren van anderen -
wezen kijken en trof een gezelschap
van 10 dames&heren.

Het is - o.l.v. burgemeester Karin Heerschop  - een oergezellige en superactieve club
die al maanden onvermoeibaar aan dit grootse project bezig is. In één woord: geweldig !
Met zulke leuke buren is het goed breien en wil je graag fuseren.

Druk in de weer met laddertjes&trappen - naald&draad
en prachtige gebreide unieke kunstwerken die aan diverse bomen
worden genaaid. Het is nog een heel werk evengoed want
zo'n boom is in omtrek veel meer dan je denkt en trappetjes
en ladders willen nog wel een wiebelen in de drassige berm.

Het is passen&meten. Maar het paste.
En, het ziet er wéér&nóg mooier uit daar richting Oosthuizen.


Ondertussen zijn we hier in EdamVolendam op stoom aan het komen.
Wij breien nu ook een stukje - richting Oosthuizen - mee.
De breiclub breit (individueel of gezellig samen) - het overleg wordt steeds beter - de plannen steeds wilder. Er hebben zich nu zo'n 8 mensen aangemeld en vandaag kwam er ook uit Volendam
een hele leuke enthousiaste reactie. We gaan ervoor.

klik op een afbeelding voor een vergroting 








Als u ook mee wilt doen
of nog wol in de aanbieding heeft
neem dan contact met ons op.

vrouwencluboosthuizen@hotmail.com

of
edamvolendamdigitaal@xs4all.nl

0299 - 36 19 20



UPDATE:
Fred.
Stop alsjeblieft met de broddels om die prachtige bomen. De omgeving wordt ernstig aangetast. We strijden al jarenlang voor een groene omgeving. Zonder enig overleg wordt onze omgeving aangetast. Ik word hier intens verdrietig van. Heb de neiging om ze allemaal te gaan verwijderen. Ik wil mijn groen terug!!!!!! Stop er mee. Ik overweeg een tegenactie. Ik ben overigens een groot voorstander van samenvoeging van onze gemeenten.



Geachte meneer of mevrouw

N.a.v. uw mail wil ik u het volgende in overweging geven:

- Ik ben niet de persoon die hierover gaat.
Ik maak foto's - schrijf erover - verricht hand&span-diensten
en ben zelfs zelf begonnen met leren breien. (en dat valt nog niet mee)

- Het zijn geen 'broddels'. Hooguit het lapje dat ik brei
want ik ben een beginneling. Het zijn kunstwerken. Breit u zelf ?
't Is een vak apart. Kunst met een grote K.

- De bomen hebben er absoluut geen last van.
En het groen blijft groen. Dat de omgeving volgens u
'ernstig wordt aangetast' is geen feit maar een punt van verschil van mening.

Er zijn heel veel mensen die vinden dat de omgeving hierdoor
verrassend leuker wordt. Een reclame voor onze gemeenten als mensen zien
dat we zo positief en creatief met de fusie bezig zijn.

- Er zijn heel veel mensen - een grote meerderheid -
die het wél mooi vinden of heel leuk of heel creatief
Anderszijds zijn er óók in de brei-groep (nu al zo'n 35 mensen)
een paar deelnemers die het óók niet 'mooi' vinden
maar kiezen voor het leuke - actieve - creatieve van deze actie.
De  boodschap van samendoen en samengaan.

Er wordt niet gespijkerd - geniet of geplakt
maar heel zorgvuldig om de boom heen genaaid.
De meeste deelnemers zijn ook heel natuur- en duurzaamheids-minded types.

Dit alles gaat in goed overleg met de autoriteiten:
de provincie en de gemeenten.

- Het is tijdelijk. Na de fusie zullen de kunstwerken weer verdwijnen/ worden weggehaald.

- Het afval dat daar vanaf komt zal duurzaam worden verwerkt.

- Dit fusie-brei-project is veel méér dan bomen met een lapje eromheen.
Het verbindt letterlijk mensen die elkaar leren kennen - gaan samenwerken
erover praten - er een mening over hebben - er al of niet van genieten.

- De mensen (vooral dames) die ik nu - soms heel fanatiek - zie breien
beleven er wel hun vreugde aan. Het gevoel ergens aan mee te doen.
En ook iets te kunnen bijdragen aan het moment.

- Ik zou met u een aantal voorbeelden kunnen bedenken
van zaken die inderdaad wel irritant zijn:
zwerfvuil - graffiti - wildplakken
reclameborden - verkeersborden - parkeeroverlast
openbare verlichting - facilitaire kasten
lelijke gebouwen / industrieterreinen e.v.a.
Dáar zouden we het over  kunnen hebben
en iets aan kunnen gaan doen (EdamVolendamSchoon)
want dat is niet creatief - niet vrolijk en
zeker niet duurzaam of goed voor de omgeving.

- Een 'tegenactie' is heel negatief. Negatief kost alleen maar. Lost ook niets op. Hét recept voor problemen en polarisatie en akelige toestanden. Lijkt me ook weinig respectvol naar al die leuke mensen toe die nu zo bezig zijn - niemand schade doen en naar de grote meerderheid toe die dit wél een leuke positieve actie vinden. Misschien is het wel een optie om uw mening uitgebreid te ventileren in De Stadskrant ?

We komen op deze manier als gemeenschap positief in het nieuws:
kranten - RTVNH - PIM - SBS6 e.a.

Ik hoop dat u het nog een paar maanden kunt verdragen.
Daarna is het over en wordt alles weer als vanouds.

Behalve dan dat we dan één gemeente zijn - iets te vertellen hebben
aan onze kleinkinderen, een mooie positieve boodschap hebben gegeven,
elkaar daadwerkelijk ontmoet hebben en samen veel plezier hebben gehad.
En dat is in deze tijden en in deze wereld toch ook van grote waarde.

Dank&Groet,

F.J. Seeboldt
EdamVolendam


UPDATE:
2015 07 30

Beste mensen
Graag wil ik u laten weten dat ik mij iedere keer rot erger als ik de bomen met breiwerken zie.

Natuur is mooi van zichzelf en behoeft geen versiering!
Met vriendelijke groet
Jxx Sxxxxxx