zondag 1 april 2018

Zwerfafval In De Strijd Tegen Zwerfafval


Gaat u dat ook nog opruimen ?
wordt mij regelmatig gevraagd als ik weer eens een mooie demonstratieve berg maak van al het zwerfafval dat ik vind op straat - in het groen en in het water.
 
Nee. Ik ga dat niet opruimen.
 
Het is al mooi genoeg dat ik mijn uurtjes besteed aan het bij elkaar rapen van al die a-sociale zooi en het klaar leg voor de openbare-ruimte-schoonhoud-professional.
 
Het is de taak van de lokale overheid dit (door ons verzamelde) afval op te ruimen.
Ik ben namelijk Gekke Gerritje niet.
 
Ik ga niet met andermans troep lopen sjouwen en neem het niet mee naar huis.
 
Ik wens ook geen onzichtbare schoonmaakkabouter te worden die onopvallend en onbetaald het mopperende deel van de natie - politici en bedrijven gaat helpen bij het verdoezelen van hun falen.
 
In het uitstekende artikel in De Volkskrant van maandag 26 maart jl. over blikjes in het zwerfafval en statiegeld op blikjes en flesjes staat:
 
'vrijwillige zwerfafvalrapers dreigen
alles dat ze vinden op straat te leggen
zodat mensen met eigen ogen kunnen zien
hoeveel troep er overal ligt.
 
Dreigen ? Daar moet je niet mee dreigen. Dat moet je doen.
Maak op een opvallende plek
een mooie hoop van het afval dat je raapte 
(en nog een leuke foto).
 
Ultiem: dump het maar een keertje voor de deur van het gemeentehuis. Ter bewijs van falend beleid en als demonstratie van jouw bijdrage aan de oplossing.
 
Ik kan u verzekeren dat dat qua reacties van het publiek (ze zien nu echt dat het een probleem is) en de gemeente (ze moeten er iets aan doen / vooral al het voor eigen deur ligt) bijzonder effectief is.
 
Onze 'hoopjes' zwerfafval
blijken in de praktijk ook snel weg te zijn.
Dat bewijst dat deze aanpak werkt.

Niet deprimeren. Blijf rapen.
Maar niet zelf opruimen.
Laat zien wat je doet en wat je vindt
maar hou het probleem
bij de eigenaar van het probleem:
de professional.
 
Maak van het zwerfafval zelf
- door het zichtbaar te maken -
een wapen in de strijd tegen zwerfafval.

edamvolendamschoon@xs4all.nl